Skive Kommunes model
Skive Kommunes model har som udgangspunkt, at det er fælles ansvar at støtte de unge i at udvikle sig. Identifikationen af elever til den særlige skole- og vejledningsindsats skal ske efter en model, som er baseret på
- Et ressourcesyn på de unge- Sikring af, at ingen elever overses – ingen elever må være tilfældigt heldige eller uheldige- Sikring af elevernes retssikkerhed gennem systematik og fælles opmærksomhedspunkter- Samtale og dialog frem for vurdering- Samarbejde og dialog mellem de fagprofessionelle og med unge og deres forældre
Systematik og løbende indsats
Systematik: alle elever drøftes mindst en gang pr. skoleår på en ”klassekonference”, dvs. et møde mellem klassens lærerteam og UU-vejleder. Derved sikres, at ingen elever overses.
I 8. klasse skal gennemgangen ske inden jul, i 9. og 10. klasse inden efterårsferien. I slutningen af 7. klasse gennemføres en screening af elever med særligt stort behov for en særlig skole- og vejledningsindsats, så indsatsen kan sættes i gang fra starten af 8. klasse.
Ad hoc/løbende: en fagprofessionel, en ung eller forældre kan gøre opmærksom på behovet for en særlig skole- og vejledningsindsats, når som helst de får øje på det; derefter vurderes behovet i samarbejde og indsatsen kan sættes i gang.
Identifikationsfaktorer
Identifikation af elever i målgruppen baseres på en samlet vurdering af den enkelte elev. Følgende opmærksomhedspunkter kan danne grundlag for vurderingen:
- Er eleven samlet set i positiv udvikling?- Elevens faglige niveau/karakterer, for eksempel at eleven ikke opfylder karakterkrav til ønsket uddannelse- Elevens foretrukne læringsformer og styrker- Elevens motivation, for eksempel stabilitet i indsats- Elevens fremmøde eller fravær samt elevens deltagelse i undervisning, lektier og afleveringer- Elevens sociale trivsel i klassen/frikvarteret/fritiden- Elevens adfærd over for andre (lærere, klassekammerater m.fl.)- Elevens beslutning om, hvad der skal efter 9. eller 10. klasse – om eleven er afklaret, når deadline nærmer sig
Indholdet i indsatsen
Når det vurderes, at en elev er i målgruppen for en særlig skole- og eller vejledningsindsats, skal det aftales, hvad indsatsen består i. Dette aftales i hvert enkelt tilfælde og tager udgangspunkt i de muligheder, som i forvejen findes i Skive Kommune.
En særlig skoleindsats kan for eksempel være faglige skubkurser, støtte til igangsættelse, faste makkerpar i klassen, ordblindeindsats, afskærmning eller anden støtte i klasserummet eller trivselsaktiviteter i klassen.
En særlig vejledningsindsats kan for eksempel være aftaler om brobygning i 9. klasse, individuelle samtaler, gruppevejledning for flere elever, aftaler om erhvervspraktik, deltagelse i en netværksgruppe, hjælp til tilmelding til ungdomsuddannelse eller støtte i overgangen til ungdomsuddannelse.
Aftalerne skrives i elevens meddelelsesbog.