Kommunerne skal tilbyde en særlig målrettet skole- og/eller vejledningsindsats til elever i 8. – 10. klasse, som vurderes at kunne have svært ved at påbegynde eller gennemføre en ungdomsuddannelse. Indsatsen varetages af skolerne og Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) i fællesskab. Formålet med indsatsen er at hjælpe eleverne til at kunne påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse.

Skive Kommunes model Skive Kommunes model har som udgangspunkt, at det er fælles ansvar at støtte de unge i at udvikle sig. Identifikationen af elever til den særlige skole- og vejledningsindsats skal ske efter en model, som er baseret på -          Et ressourcesyn på de unge-          Sikring af, at ingen elever overses – ingen elever må være tilfældigt heldige eller uheldige-          Sikring af elevernes retssikkerhed gennem systematik og fælles opmærksomhedspunkter-          Samtale og dialog frem for vurdering-          Samarbejde og dialog mellem de fagprofessionelle og med unge og deres forældre Systematik og løbende indsats Systematik: alle elever drøftes mindst en gang pr. skoleår på en ”klassekonference”, dvs. et møde mellem klassens lærerteam og UU-vejleder. Derved sikres, at ingen elever overses. I 8. klasse skal gennemgangen ske inden jul, i 9. og 10. klasse inden efterårsferien. I slutningen af 7. klasse gennemføres en screening af elever med særligt stort behov for en særlig skole- og vejledningsindsats, så indsatsen kan sættes i gang fra starten af 8. klasse. Ad hoc/løbende: en fagprofessionel, en ung eller forældre kan gøre opmærksom på behovet for en særlig skole- og vejledningsindsats, når som helst de får øje på det; derefter vurderes behovet i samarbejde og indsatsen kan sættes i gang. Identifikationsfaktorer Identifikation af elever i målgruppen baseres på en samlet vurdering af den enkelte elev. Følgende opmærksomhedspunkter kan danne grundlag for vurderingen: -          Er eleven samlet set i positiv udvikling?-          Elevens faglige niveau/karakterer, for eksempel at eleven ikke opfylder karakterkrav til ønsket uddannelse-          Elevens foretrukne læringsformer og styrker-          Elevens motivation, for eksempel stabilitet i indsats-          Elevens fremmøde eller fravær samt elevens deltagelse i undervisning, lektier og afleveringer-          Elevens sociale trivsel i klassen/frikvarteret/fritiden-          Elevens adfærd over for andre (lærere, klassekammerater m.fl.)-          Elevens beslutning om, hvad der skal efter 9. eller 10. klasse – om eleven er afklaret, når deadline nærmer sig Indholdet i indsatsen Når det vurderes, at en elev er i målgruppen for en særlig skole- og eller vejledningsindsats, skal det aftales, hvad indsatsen består i. Dette aftales i hvert enkelt tilfælde og tager udgangspunkt i de muligheder, som i forvejen findes i Skive Kommune. En særlig skoleindsats kan for eksempel være faglige skubkurser, støtte til igangsættelse, faste makkerpar i klassen, ordblindeindsats, afskærmning eller anden støtte i klasserummet eller trivselsaktiviteter i klassen. En særlig vejledningsindsats kan for eksempel være aftaler om brobygning i 9. klasse, individuelle samtaler, gruppevejledning for flere elever, aftaler om erhvervspraktik, deltagelse i en netværksgruppe, hjælp til tilmelding til ungdomsuddannelse eller støtte i overgangen til ungdomsuddannelse. Aftalerne skrives i elevens meddelelsesbog.